
Muistiliitto
Muistiliitto on muistisairaiden ihmisten ja heidän läheistensä oma järjestö.
Kukonlaulu huolehti Muistiliiton uuden WordPress-verkkopalvelun konseptoinnista, vaatimusmäärittelystä ja hankinnasta.
Konseptointi
Lähtökohdat uuden verkkopalvelun konseptoinnille olivat erinomaiset, sillä Muistiliitto oli toteuttanut hiljattain käyttäjätutkimuksen vanhalle verkkopalvelulle. Analytiikka ja sekä ulkoisten että sisäisten käyttäjien odotukset uudelle sivustolle oli näin pääpiirteittäin selvitetty. Hyvä valmistautuminen kantaa hedelmää, niin tässäkin tapauksessa. Osaltaan konseptityötä ohjasi myös Muistiliiton brändiohje.
Työhön ryhdyttiin kohderyhmien ja heidän yksilöllisten tarpeidensa tunnistamisesta. Järjestön verkkopalvelussa on aina useita suuntia, joita pitää palvella, joille pitää tarjota tietoa ja joihin pitää vaikuttaa. Käyttäjien palvelemisen ohella myös kolmannen sektorin verkkosivuston pitää tukea myös julkaisijan tavoitteiden toteutumista.
Muistiliitolla on valtakunnallisesti 41 jäsenyhdistystä, joiden hyvä kokemus järjestön yhteisen verkkopalvelun käytöstä julkaisijana on ensiarvoisen tärkeää. Heidän näkemyksensä välittyminen uuteen sivuston varmistettiin osallistamalla jäsenyhdistysten edustajia konseptointityöhön.
Vaatimusmäärittely
Useiden jäsenyhdisten kautta toimivan järjestön verkkopalvelu sisältää runsaasti erityisiä vaatimuksia. Käyttäjähallinta ja sivuston läpi kulkevat sisältövirrat poikkeavat keskitetymmin toimivan julkaisijan verkkopalvelusta.
Vaatimusmäärittely on johdonmukainen seuraus yksityiskohtaisesti tiedostetuista tavoitteista. Tavoitteet jaettiin Kukonlaulun tavanomaisten tapojen mukaan viestinnällisiin, kaupallisiin, teknisiin ja palvelutavoitteisiin. Näiden sisällä on sitten mm. asiantuntijaprofiilin nostamista, saavutettavuutta, tukipuhelimiin tulevien yhteydenottojen ohjaamista sekä lahjoitusten keräämista. Kukonlaulun roolina on sitten kirjoittaa vaatimusmäärittely, jonka ohjaamana voidaan ostaa näitä kaikkia tavoitteita palveleva verkkopalvelu. Vaatimusmäärittelyssä huomioidaan luonnollisesti myös esim. taloudelliset sekä aika- ja henkilöresursseihin liittyvät reunaehdot.
Hankinta
Kukonlaulu teki tarvittavan vaatimusmäärittelyn sisältävät tarjouspyyntöasiakirjat, joilla voitiin pyytää täsmällisesti Muistiliiton tarpeeseen vastaavat ja vertailukelpoiset tarjoukset verkkosivuston toteutuksesta.
Hankinnan aikana palveluntarjoajien kanssa käytiin tekniset vuoropuhelut. Tässä vaiheessa luonnoksena ollutta tarjouspyyntömateriaalia jalostettiin vielä palveluntarjoajilta saatujen huomioiden avulla. Muutoksia pohjasuunnitelmaan tehtiin mm. käyttäjähallinnan ja eräiden muidenkin teknisten toteutustapojen osalta.
Työn tulokset
Uusi sivusto julkaistiin elokuun 2024 lopussa. Muistiliiton uusi verkkopalvelu vastaa käyttäjien tarpeisiin ja saavutettavuusdirektiivin mukainen käyttöliittymä huomioi kohderyhmien erityistarpeet.
Nopeasti toimiva verkkopalvelu kokoaa yhteen suuren määrän muistiin liittyvää tietoa ja mahdollistaa jäsenyhdistyksille ja liiton keskushallinnolle kampanjoiden sekä ajankohtaisen tiedon miellyttävän julkaisemisen.
Sivusto vahvistaa Muistiliiton asiantuntijabrändiä, mahdollistaa lahjoitusten keräämisen sekä ohjaa suvujasti niin liittymään jäseneksi kuin tukipuhelimiin tulevia yhteydenottojakin.
“Kukonlaulun Rami Aaltosen tuki verkkosivu-uudistuksemme tarjouskilpailussa oli korvaamaton. Ramin asiantuntemus konseptoinnissa ja hankinnassa varmisti, että saavutimme parhaan mahdollisen lopputuloksen. Etenimme luottavaisin mielin ja saatoimme keskittyä olennaiseen.
Lisäksi Ramin kanssa työskentely oli todella miellyttävää!”
— Kirsi Korhonen
Viestintäpäällikkö, Muistiliitto